برند (BRAND) چیست؟
در میان چندین هزار محصولی که در طول تاریخ و به ویژه در عصر صنعتی اختراع، ابداع و ایجاد شده تعداد محدودی توانسته اند نه تنها در بازار داخلی بلکه در عرصه های جهانی نیز نفوذ یافته و حضوری پایدار بیابند فاکتورهایی چون کیفیت، قیمت و خدمات بعد از فروش، ارزش اعتباری و اجتماعی خاص و غیرسرمایه ای و غیر سخت افزاری این گونه کالا و خدمات موجب گردیده که اصطلاحاً آنها را «برند» بنامند.
به طور خلاصه برند دارایی نامشهود (نهفته) یک محصول یا یک خدمت می باشد که شامل پارامترهای زیادی از جمله نام، اصطلاح، علائم، نماد، آرم، طرح، سابقه ذهنی مشتریان و مصرف کنندگان، ماندگاری در بازار، اصالت (کپی صرف نبودن)، و داشتن اعتماد و اعتبار ماندگار نزد مشتریان می باشد. برند مختص سازه و کالا نمی باشد بلکه خدمات از نوع بانک، بیمه، مقوله مدیریت و سیستم های پولی و نرم افزاری را نیز در بر می گیرد.
محصولی را می توان برند نامید که از ارزش اعتباری و اجتماعی بالا برخوردار باشد و با رعایت اصول متنوعی که منجر به رضایت مستمر مشتریان می شود، اعتماد بازار مصرف را به خود جلب کرده باشد.کیفیت و ثبات کیفی، قیمت مناسب و نوسان پایین آن، دسترسی آسان به خدمات بعد از فروش، عدم نگرش سودآوری صرف مالکین در عرضه عمومی محصول و به طور کلی توانمندی و صداقت حرفه ای دست اندرکاران می تواند محصولی را به یک  برند تبدیل نماید.
امروزه، ممالکی را توسعه یافته و دارای اقتصاد قوی می بینیم که در چرخه تولید آنها محصولات و خدماتی که به یک برند تبدیل شده باشند، زیاد می شود. کشور آلمان به اتکاء برندهایی چون مرسدس بنز (MERCEDES BENZ) و بی، ام، و (B.M.W)؛ انگلستان در سایه برندهای بیمه ای و بانکی خود چون لویدز ( LLOYDS) ؛ کره با برندهایی چون هیوندایی ( HYUNDAI) ، ال، جی (LG) و سامسونگ ( SAMSUNG)؛ ژاپن با برندهایی چون تویوتا ( TOYOTA) ، سونی (SONY)، پاناسونیک (PANASONIC) ؛ و فرانسه با برندهایی چون ایرباس (AIRBUS)، صنعت عطر و ادکلن و لباس، پژو (PEUGEOT) و پورشه ( PORSCHE)؛ و آمریکا با برندهایی چون جنرال موتور (ْGM)، جنرال الکتریک ( GE)، کاترپیلار(CATERPILLAR)،کوکاکولا (COCACOLA)،  مایکروسافت ( MICROSOFT)، آی.بی.ام (IBM)، بوئینگ (BOEING)؛ فنلاند بر مبنای برندی چون نوکیا  (NOKIA)؛ سوئد با برندی چون IKEA؛  هلند با برندی چون فیلیپس (PHILIPS) ؛ سوئیس بابرندی چون نستله (NESTLE) ؛ و هند بر مبنای صنعت چای و برنج خود برندهایی از این دست، حجم عظیمی از بازار مصرف را در اختیار خود گرفته اند. و توانسته اند تا عمق جنگل های دور افتاده آفریقا و محل سکونت اسکیموها در قطب جنوب و شمال نفوذ نمایند.از 21 برند خوشنام در جهان 12 برند آمریکایی، 3 مورد ژاپنی، 3 مورد آلمانی و بقیه متعلق به سایر کشورها می باشد. ارزش برند   (BRAND VALUE) کوکاکولا در سال 2009 شصت و هشت میلیارد، گوگل 32 میلیارد، تویوتا 32 میلیارد، دایملر بنز 24 میلیارد، سامسونگ 5/17 میلیارد و فراری 5/3 میلیارد دلار بوده است.
بی تردید در هر سرزمین و بر مبنای مزیت های خدادادی و عمدتاً اکتسابی و تحصیلی، امکان بوجود آمدن برند وجود دارد ولیکن مستلزم آگاهی، مدیریت، هدایت و پشتیبانی برای ایجاد برند می باشد.
در کشور عزیز ما ایران علیرغم اینکه زمینه ها و زیر ساخت ها و استعدادهای زیادی برای شکل گیری و شکل دادن به موضوع «برند» وجود دارد ولیکن بدلیل عدم نگرش سیستمی به این مقوله ارزشمند شاهد بی ترتیبی های فراوان و از دست رفتن فرصت های بیشمار در این زمینه می باشیم.
عده ای به اتکاء منابع پولی ارزان محصولی را کپی و حتی با ساخت آن در سایر کشورها و ورود به عنوان محصولی داخلی و باز در سایه همان منابع به تبلیغات رنگارنگ، برگزاری همایش ها و مراسم خود فرمایشی و خرید و غصب عناوینی چون اولین، بهترین، قهرمان قهرمانان و نمونه، مشتری و مصرف کننده را به گمراهی و بیراهه می کشانند و چند صباحی در بازار مصرف می تازند و گرد و خاک می نمایند. لیکن تعدادی هستند که صبورانه به تولید اصولی محصول و خدمات ارزشمند می پردازند و صبورانه لیک به دلیل عدم توسل به جوسازی ها و ارتباطات ویژه در سایه به راه خود ادامه می دهند.
بی تردید در صورت شناسایی این پدیده ها و دادن فرصت لازم به آنها و پشتیبانی و راهنمایی آنها می توان گام های بزرگی در راستای «برند» سازی در کشور و نفوذ به بازارهای رقابتی بین المللی برداشت برای سامان بخشی به نیازهای پیش گفته و بر مبنای تصمیم نمایندگان رئیس جمهور در کار گروه کنترل بازار (وزیر بازرگانی، وزیر صنایع، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر دادگستری) که براساس اصل 127 قانون اساسی رسمیت یافته است.
کمیسیونی در سازمان توسعه تجارت بنام کمیسیون «برند» شکل گرفته که در آن نمایندگانی از وزارتخانه های بازرگانی، صنایع، جهاد کشاورزی، دادگستری، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، ثبت و اسناد، صدا و سیما، و بالاخره اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون شکل گرفته که امید می رود به اتکاء اختیارات قانونی بتواند به آشفتگی در این مقوله پایان بدهند و دستاوردهای قابل قبولی برای احقاق حقوق واجدین شایستگی برای «برند» شدن و کسب حقوق حقه خود در بازارهای بین المللی بردارند.بی تردید همکاری همه اندیشمندان، کارشناسان و دست اندرکاران، به توفیق مورد انتظار از این هسته کمکی شایان می نماید.
  • مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری

    اشخاص حقیقی

    ۱٫ تصویر برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی
    ۲٫ ارائه پروانه بهره برداری یا مجوز تولید یا پروانه کسب برابر اصل شده یا نامه ایی از واحد یا صنف مربوطه مبنی بر ارائه خدمات جهت  اداره ثبت علائم تجاری
    ۳٫ تصویر علامت تجاری مورد نظر به ابعاد ۶*۶ سانتیمتر به تعداد ۱۲ عدد و توضیح در برگی جداگانه درخصوص علامت تجاری و توصیف آن و مستند نام مورد نظر از فرهنگ لغت
    ۴٫ کارت بازرگانی بنام شخص دارنده جواز (در صورتیکه علامت مورد نظر لاتین و یا غیر فارسی باشد)
    ۵٫ امضای وکالتنامه

    اشخاص حقوقی یا شرکتها

    ۱٫ ارائه پروانه بهره برداری یا مجوز تولید یا پروانه کسب برابر اصل شده
    ۲٫ تصویر اولین روزنامه رسمی شرکت(آگهی تاسیس)و روزنامه رسمی آخرین تغییرات هیات مدیره شرکت (دوره آن منقضی نشده باشد.)
    ۳٫ تصویر برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضای اوراق بهادار شرکت
    ۴٫ کارت بازرگانی برابر اصل شده شناسنامه شخص حقوقی(در صورتیکه علامت تجاری مورد نظر لاتین باشد)
    ۵٫ تصویر علامت تجاری مورد نظر به ابعاد ۶*۶ سانتیمتر به تعداد ۱۲ عدد و توضیح در خصوص علامت و توصیف
    ۶٫ امضای وکالتنامه توسط دارندگان حق امضای مجاز اوراق بهادار و مهر شرکت

    ثبت برند تجاری,ثبت برند,فروش برند,برند فروشی,خرید برند,ثبت برند تجاری,اداره ثبت برند,هزینه ثبت برند,مدارک ثبت برند,brand,sabt,sabt brand

    ثبت علامت,فروش علامت,علامت فروشی,خرید علامت,ثبت علامت تجاری,اداره ثبت علامت,هزینه ثبت علامت,مدارک ثبت علامت,brand,sabt,sabt alamat

    ثبت علائم,فروش علائم,علائم فروشی,خرید علائم,ثبت علائم تجاری,اداره ثبت علائم,هزینه ثبت علائم,مدارک ثبت علائم,sabt alaem

    ثبت لوگو,فروش لوگو,لوگو فروشی,خرید لوگو,ثبت لوگو تجاری,اداره ثبت لوگو,هزینه ثبت لوگو,مدارک ثبت لوگو,

  • برخی مواقع پیش می آید که شما چند برند را ثبت می کنید تا بتوانید طبق یک برنامه ریزی دقیق، پایه های یک کسب و کار موفق را پی ریزی کنید و خود را به دیگران معرفی نمایید. بنابراین مخاطبان خود را با شناساندن برند تجاریتان مشتاق خرید آن کالا می کنید.

    اما بنا به مشکلاتی اقدام به تولید کالا و پخش آن در بازار نمی کنید. یا استراتژی داشته اید که یک کالا را با چند برند روانه بازار کنید و سپس بازخورد این موضوع خوب نبوده باشد و بخواهید فقط با یک برند ادامه فعالیت دهید. تمامی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی فعال در زمینه تجارت و کسب و کار همیشه دنبال راهکاری برای افزایش فروش برند و افزایش تعداد مشتریان خود می باشند.

    در این صورت بقیه برندهایی که ثبت کرده اید اضافه بوده و علاوه بر اینکه زمان و هزینه برای ثبت آن سپری شده است، عملا بلا استفاده می ماند. شما می توانید برندهای مازاد خود را در کمترین زمان و بدون هیچ دردسری به اشخاصی که به آن نیاز دارند بفروشید و علاوه بر جبران هزینه های ثبتی، سود خوبی نیز در زمینه فروش برند تجاری خود کسب نمایید.

    نقل و انتقال برند در ایران کاملا قانونی می باشد و بسیار راحت و آسان می باشد و طی مدت زمان کمی این کار قابل انجام می باشد. برای فروش برند خود، می توانید آن را به ما سپرده تا در کوتاه ترین زمان ممکن با قیمت به فروش رسد .


    چگونگی سپردن نام تجاری جهت فروش

    با ارسال تصویر روزنامه رسمی و گواهی ثبت نام تجاری، علامت تجاری شما جهت فروش در معرض دید مشتریان قرار خواهد گرفت.خوشبختانه در حال حاضر نیازی نیست که شما برای شرکت خود جهت فروش برند هزینه هنگفتی بپردازید. شما به راحتی می توانید برندهای مازاد خود را از طریق همین سایت به ما معرفی کرده تا ما آن را به مشتریان برند آماده بفروشیم.

    در صورتی که در زمینه خرید و فروش نام تجاری سوالی دارید و یا قصد خرید و فروش برند دارید می توانید سوالات با تلفن رایگان شهر برند شرکت مطرح نموده تا مشاوران ما در این زمینه شما را یاری نمایند. با توجه به قانون نقل و انتقال برند در قوانین مالکیت صنعتی و بر حسب نقل و انتقال قراردادی امکان خرید و فروش برند با توجه به قوانین وجود دارد.


    مراحل فروش برند تجاری

    1- استعلام دفترخانه اسنادرسمی از اداره ثبت علائم تجاری جهت بلامانع بودن و صحت نام تجاری مورد نظر

    2- امضای صلحنامه انتقال قطعی نام تجاری در دفترخانه اسناد رسمی

    3- چاپ آگهی نقل وانتقال در روزنامه رسمی کشور


    نحوه دریافت و پرداخت وجوه نقل و انتقال برند

    1- ابتدا 10% کل قرارداد به عنوان پیش پرداخت جهت انعقاد قرارداد باید واریز گردد تا دریافت استعلام انجام شود.

    2- بقیه مبلغ در دفتر اسناد رسمی هنگام امضای سند نقل و انتقال باید واریز گردد.


    مراحل فروش برند

    مراحل فروش برند همچون مراحل ذکر شده در نقل و انتقال قراردادی برند می باشد. با در نظر گرفتن این امکان در قانون در حین نقل و انتقال شرکتها و واگذاری امتیاز بنگاه های اقتصادی امکان انتقال برند و نام و نشانهایی که متعلق به آن بنگاه است نیز وجود دارد که همین امر به اهمیت خرید و فروش برند می افزاید . علاوه بر این امکان فروش برند باعث می گردد که دیگر برندهایی که از سوی مالکانشان بدون استفاده است، تا زمان اتمام مهلت راکد نمانند و با انتقال به شخص دیگر شرایط استفاده مجدد از آنها فراهم گردد.


    شرایط فروش برند

    شرایط فروش برند همچون شرایط نقل و انتقال قراردادی برند است که می توانید با مراجعه به این بخش در سایت از اطلاعات آن بهره بگیرید.


    قیمت فروش برند

    جهت فروش برند نیاز به قیمت گذاری برند توسط کارشناس رسمی دادگستری مخصوصاً در مورد برندهایی که سابقه مصرف و حضور در بازار را دارند. برندهایی که تازه ثبت شده اند و برای خرید و فروش برند آنها اقدام می گردد بیشتر با توجه به تعداد طبقات و کالاها و همچنین نوع کلمه و یا طراحی آن ارزش گذاری می گردند.


    مدارک لازم برای فروش برند

    مدارک فروش برند را می توانید در قسمت مدارک مورد نیاز جهت نقل و انتقال برند مشاهده نمایید

    sabt logo

    برچسب ها: ثبت علائم تجاری، ثبت خرید فروش برند تجاری، ثبت خرید فروش علامت تجاری، ثبت خرید فروش نام تجاری،

  • نحوه ثبت اظهارنامه اضافه کالا و یا تغییر علامت


    قابل توجه متقاضیان محترم:


    نحوه ثبت اظهارنامه اضافه کالا/خدمات و طبقه و همچنین ثبت اظهارنامه تغییر علامت برای پرونده هایی که بصورت دستی ثبت شده بودند.



    در خصوص اظهارنامه هایی که به صورت اینترنتی ، ثبت نموده اید:


    فقط کافیست به کارتابل خود مراجعه نمایید ،‫پس از جستجوی شماره اظهارنامه ، با کلیک بر روی آن ، در فرم نمایش داده شده گزینه ثبت اظهارنامه اضافه کالا یا ثبت اظهارنامه تغییر علامت را انتخاب نمایید و مراحل ثبت آن را تکمیل نمایید


    در خصوص اظهارنامه هایی که به صورت اینترنتی ، ثبت ننموده اید:


    برای ثبت اظهارنامه اضافه کالا / خدمات / طبقات یا تغییر علامت لازم است ابتدا بصورت حضوری مراجعه نموده ، تا اطلاعات پرونده قبلی توسط مسئول مربوطه تکمیل گردد و شماره اظهارنامه اینترنتی را از مسئول مربوطه دریافت نمایید ، سپس با استفاده از شماره اظهارنامه اینترتی ، به کارتابل شخصی خود مراجعه نمایید و پس از جستجوی این شماره با کلیک بر روی آن ، در فرم نمایش داده شده گزینه ثبت اظهارنامه اضافه کالا یا ثبت اظهارنامه تغییر علامت را انتخاب نمایید و مراحل ثبت آن را تکمیل نمایید



    مدارک مورد نیاز جهت تکمیل پرونده قبلی


    کپی روزنامه رسمی تاسیس و تغییرات برای اشخاص حقوقی

    یک نمونه تصویر علامت در ابعاد شش سانتی متر در شش سانتی متر

    کپی شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقیقی و کپی مدارک مزبور به تعداد دارنده یا دارندگان حق امضاء مجاز طبق آخرین تغییرات روزنامه رسمی برای اشخاص حقوقی

    کپی گواهینامه ثبت علامت


    نکته بسیار مهم

    تمام موارد خواسته شده مربوط به پرونده قبلی میباشد




    راهنمای ثبت اظهارنامه اضافه کالای همزمان با اعتراض


    پس از ثبت اظهارنامه و دریافت رمز از طریق پیامک، با استفاده از گزینه "ثبت انواع درخواست (رفع نقص،پرداخت هزینه حق الثبت ، تمدید، انتقال و ...) "، درخواستی با موضوع، "اعتراض به تقاضاي ثبت (قبل از ثبت) " ثبت نمایید

    نکته :
    لازم به ذکر است پرونده های قدیمی جهت تکمیل اطلاعات پرونده و دریافت شماره اظهارنامه و رمز اینترنتی می بایست بصورت حضوری به مسئول مربوطه مراجعه نمایند


    نکته بسیار مهم: الزاما، می بایست، هم اظهارنامه و هم درخواست، در یک تاریخ (در یک روز و یک ساعت) ثبت شوند،

  • مردمان: یک عنصر مهم در هر کار و تجارت ایجاد نام و علامت تجاری (برند) میباشد و از آن طریق است که مردم آن محصولات یا خدمات را میشناسند. این یکی از اولین چیزهایی است که باید به آن فکر کنید و تا آخر با کار شما همراه خواهد بود.

    به همین دلیل است که انتخاب نام تجاری اهمیت بسیار زیادی داشته و به عنوان موضوعی خاص باید به آن نگاه کرد. شاید خیلی کار نگران کنندهای به نظر نرسد اما نیاز به دقت بسیار بالا و توجه به کلیه جنبه های نوع محصول یا خدمات شما دارد. از همه اینها گذشته، نام تجاری شما به همراه لوگو آن، به طریقی سمبلیک خلاصه شده همه آن چیزی است که ارائه میکنید.

    در زیر به چند نکته که برای تعیین نام تجاریتان باید به آن توجه کنید اشاره میکنیم:

    ۵ نکته برای انتخاب نام تجاری

    ۱. دقت کنید که اینترنت پذیر باشد.

    در این دوره و زمان، اگر میخواهید کار و تجارتتان شکوفا شده و سودرسان باشد، وارد کردن آن به دنیای اینترنت یک ضرورت است. به همین دلیل باید دقت کنید که نام تجاریتان برای اینترنت آشنا باشد. به این معنی که کاربران اینترنتی مشکلی برای دریافت اطلاعات درمورد کار شما از طریق نام تجاریتان نداشته باشند.

    اول اینکه، اگر میخواهید از اینترنت برای بیزنس خود استفاده کنید، نیاز به یک وب سایت قانونی دارید که منبعی راحت برای دریافت اطلاعات درمورد برندتان باشد. این یعنی دامنه اینترنتی داشته باشید که به طور ویژه مربوط به بیزنس شما باشد. به همین دلیل باید نام تجاری انتخاب کنید که خیلی راحت توسط عموم مردم به خاطر سپرده شود و چیز پیچیده یا بی مفهومی نباشد.

    بعنوان مثال، www.tchm.com را با www.tchmedical.com مقایسه کنید. به خاطر سپردن مورد دوم بخاطر کلمه «مدیکال» بسیار ساده تر است تا اینکه مورد اولی را حفظ کنند که نه کلمه معناداری است و نه هیچ اشاره ای به زمینه کاری مربوطه دارد.

    دوم اینکه، شبکه های اجتماعی محبوبی مثل فیسبوک را یکی از راههای تبلیغاتی خود در آینده در نظر بگیرید. از اینرو چیزی که باید چک کنید این است که هیچ صفحه ای با نام موردنظر شما در آن ساخته نشده باشد. این باعث میشود افراد بسیار راحتتر شما را در فیسبوک پیدا کرده و اطلاعات موردنیازشان را دریافت کنند.

    مسئله دیگری که بد نیست در نظر داشته باشید آدرس ایمیل کار شماست که باید بسیار شبیه و نزدیک به نام تجاریتان باشد.

    ۲. سادگی

    هرچه برند شما راحتتر تلفظ شود، بسیار بهتر دهان به دهان پخش خواهد شد. همینطور هر چه تعداد کلمات استفاده شده در آن کمتر باشد، به خاطر سپردن آن نیز سادهتر خواهد بود.

    گاهی اوقات کلمات آنطور که نوشته میشوند، خوانده نمیشوند و افراد برای جستجو آن شرکت در اینترنت دچار مشکل میشوند. بعنوان مثال بااینکه برند "Xerox” به نام تجاری خوبی تبدیل شده تا آنجا که حتی گاهی معادل فتوکپی از آن استفاده میشود، احتمالاً در ابتدای تولد آن مشکلات تلفظی داشته است.

    خیلی افراد ممکن است آن را با دیکته اشتباه "Zerox” اشتباه گرفته باشند و شرکت تعداد قابل توجهی از مشتریان احتمالی خود را بخاطر همین مشکل از دست داده باشد. بنابراین اگر میخواهید که مطمئن شوید که مردم میتوانند برند شما را به خوبی به خاطر بسپارند، یادتان باشد که سادگی بهترین راهکار است.

    ۵ نکته برای انتخاب نام تجاری

    ۳. متفاوت باشید.

    جدا از سادگی، نامهای تجاری باید جالب هم باشد تا بتواند سروصدایی ایجاد کرده و مردم را به برقراری ارتباط با آن مشتاق سازد. اینکه نام تجاریتان را خیلی توصیفی و رک و راست انتخاب کنید، کنجکاوی لازم برای حفظ اشتیاق در مخاطب را از بین خواهد برد.

    قبل از اینکه چند نمونه نام تجاری برای کار خودتان کاندید کنید، بهتر است تحقیقی درمورد نامهای تجاری که رقیبانتان انتخاب کرده اند داشته باشید. شباهتهای بین برندهای مختلف را مشخص کنید و سعی کنید نام انتخابی شما شبیه به آنها نباشد.

    به عبارت دیگر نام تجاری شما باید بسیار متمایز با آنها باشد. وقتی مشتری بخواهد از بین چند برند در یک زمینه یکی را انتخاب کند، کدام اول نظرش را جلب خواهد کرد؟ مطمئناً آنی که نام تجاری آن شبیه به بقیه نیست.

    ۴. علامت تجاری (لوگو) هم در نظر داشته باشید.


    نام و علامت تجاری کاملاً با هم در ارتباط هستند. اگر میخواهید برند فوق العادهای برای بیزنس خود داشته باشید، مطمئن شوید که مردم بتوانند نام تجاری شما را با علامت تجاریتان مرتبط ببینند. بعنوان مثال برند "Apple” را در نظر بگیرید که لوگویی بسیار مستقیم و مشخص از شکل یک سیب دارد. این باعث میشود مردم بتوانند خیلی راحت آن برند را به خاطر بسپارند. چرا؟ زیرا به جای اینکه فقط به حافظه زبانی خود تکیه کنند، میتوانند حافظه بصری آن برند را هم ذخیره کنند.

    حال که میدانید ارتباط بین نام و علامت تجاری تا چه اندازه اهمیت دارد، لازم است که به نامی فکر کنید که آزادی بیشتری برای ساخت لوگو به شما میدهد. معمولاً لوگوهای تصویری بسیار قویتر از لوگوهای کلمه ای هستند، به همین دلیل بهتر است به نام تجاری فکر کنید که سمبل شیء یا چیزی باشد.

    مثلاً لوگو تصویری "Apple” را با لوگو کلمه ای "Microsoft” مقایسه کنید. مطمئناً شما هم بر این عقیده هستید که به خاطر سپردن اولی به منابع شناختی کمتری نیاز دارد تا دومی.

    5. ذات بیزنستان را در بر داشته باشد.

    همانطور که بیزنستان باید رویکرد فروش متفاوتی داشته باشد تا بتواند از رقیبانتان متمایز باشد، نام تجاری شما هم باید این متمایز بودن را نشان دهد. همچنین میتوانید از آن برای منعکس کردن قدرت بیزنستان یا نشان دادن نوع خدمات و محصولاتی که ارائه میکنید استفاده کنید.

    بعنوان مثال موتور جستجوی "Google” را در نظر بگیرید که تصویر چشمانی جستجوگر را در ذهن ایجاد میکند. چنین نام تجاری باعث میشود مخاطبین خیلی راحت بین علامت تجاری و آنچه شرکت به آنها ارائه میکند ارتباط برقرار کنند و همین باعث میشود آن را راحتتر به خاطر بسپارند.

    خیلی از برندها هم ارتباط چندانی با نوع بیزنس خود ندارند اما بر جنبه حسی آن اسم تاکید میکنند. خیلی ها ممکن است وقتی برای اولین بار نام "Starbucks” به گوششان خورد، تصوری از محصولات یا خدماتی که ارائه میکند نداشته اند اما وقتی میفهمند که نام یک کافی شاپ زنجیرهای است، به طور عجیبی در ذهنشان مینشیند. این اسم انرژی را در فرد بیدار میکند، درست همان کاری که یک فنجان قهوه اول صبح میکند.
  • ه موجب ماده ٥٧٦ ق.ت. ثبت اسم تجاری اختیاری است مگر در مواردی كه ثبت آن الزامی شناخته شود . بدین ترتیب تاجر می تواندبرای معرفی كالای خود از اسم تجاری استفاده كند . گاهی نام تجاری كالا با اسم تجاری یا علامت ساخت آن ادغام و به یك شكل شده و برای شناساندن خود محصول به كارمی رود به عنوان مثال محصول آدامس كه در آن نام تاجر به عنوان اسم تجاری استفاده شده و در عین حال محصول را نیز معرفی می كند. به هر حال ممكن است اسم تجاری غیر از نام تاجر باشد مانند گروه وکلای یاسا.

    انتخاب اسم تجارتخانه نباید به نحوی باشد كه مشتریان را درتشخیص كالا گمراه كند. همچنین اسم تجاری ثبت شده به نام دیگری را نمی توان انتخاب و استفاده كرد حتی اگر با نام خانوادگی استفاده كننده اخیر یكسان باشد ( مستفاد ازمواد ٥٧٧ و ٥٧٨ ق.ت.) . اسم تجاری قابل انتقال است و مدت اعتبار آن پس از ثبت  ٥ سال می باشد  )مستفاد از مواد ٥٧٩ و٥٨٠ ق.ت)
    ثبت اسم تجاری مانند ثبت شركتها و دفاتر و علائم و اختراعات به صورت اعلامی است : به عبارت دیگر متقاضی ثبت با تنظیم اظهارنامه و طی تشریفات مربوط به ثبت و آگهی ثبت علامت را به وسیله اداره ثبت اعلام می‏نماید تا بدین وسیله اشخاص ذینفع با اطلاع از موضوع، عند اللزوم با اعتراض به ثبت اسم تجاری مانع ثبت آن شده و حقوق خود را استیفا نمایند.

    ثبت تجاری را نباید با ثبت اسم تجاری اشتباه كرد زیرا ثبت نام تاجر با فوت یا حجر تغییر میابد ولی اسم تجاری با بقای خود نشانگر ادامه كار موسسه یا تجارتخانه می باشد . ماده ٥٨٢ ق.ت.مقرر میدارد: ((وزارت عدلیه به موجب نظامنامه ترتیب اسم تجاری و اعلانات و اصول محاكمات، دعاوی مربوط به اسم تجاری را معین خواهد كرد.)) دراین زمینه در اجرای مواد ٥٢٨ و ٥٨٥ ق.ت. طرح اصلاحی آیین نامه ثبت شركتها مصوب ١٣٤٠ با اصلاحات بعدی در بند ٢ ماده اول خود، اداره ثبت شركتها و مالكیت صنعتی در تهران را مكلف نموده كه نسبت به ثبت علائم تجاری و اختراعات و نام تجاری و اشكال و ترسیمات صنعتی اقدام نماید ولی تا كنون آیین نامه اجرایی ماده ٥٨٢ ق.ت. راجع به نحوه ثبت مرجع ثبت و حمایت قانونی از دارنده ویا تعقیب افراد سوء استفاده كنند از نام تجاری به تصویب نرسیده است . با این ترتیب در حال حاضر ثبت اسم تجاری بدون تصویب آیین نامه اجرایی ثبت و حمایت از اسم تجاری امكان پذیر نمی باشد و معمولا متقاضی اسم تجاری را به عنوان علامت تجاری به ثبت می رساند.

    شایان ذكر است به موجب ماده ٣ قانون سجل احوال مصوب ١٣٠٧ كسی حق ندارد نام خانوادگی شخص دیگری را به عنوان اسم تجاری یا عنوان تلگرافی خود قرار دهد.

  • ه طور کلی برند ها به چهار دسته تقسیم می شوند :
  • برند انفرادی
    یک شرکت ممکن است بر اساس سیاستی تصمیم بگیرد برندهای مشخصی را برای هر یک از محصولات خود اقتباس کند .
  • برند فامیلی
    برند های فامیلی به یک سری از محصولات خاص محدود می شود. اصطلاح برند فامیلی رجوع می کند به یک نام تجاری   Brand Name که یک شرکت برای یک سری از محصولاتش اقتباس می کند.
  • برند شرکتی   Company Brand
    ما ممکن است برای همه محصولات اسم شرکت کننده  یا تولید کننده را بگذاریم. وقتی یک شرکت تولید کننده محصولات متعددی می باشد این نوع برند شرکتی استفاده می شود. برای مثال نساجی نساجی مازندران، محصولات مهندسی ، شیمیایی و غیره.
  • ترکیبی از همه Combination Divice 
    محصولات اسامی خودشان را دارند و برند شرکتی مشخص می کند که شرکت همه محصولات را تولید می کند. مثل: (تاژ شرکت بهداد )