جهت اطلاع از نامهای تجاری آماده فروش( فقط نام کالای درخواستی مثلا :قند ، کاشی وغیره )  را به شماره های زیرپیامک زده بعد از 10 دقیقه کلیه نامهای تجاری آماده فروش به گوشی شما پیامک ارسال خواهد شد

موبایل :09123717913    پنل پیامک  : 10009123717913

جهت مشاوره وثبت علامت ونام تجاری با   09123717913تماس

ایمیل:sabt300@gmail.com

دانلود نمونه فرم های اداری و مکاتبات داخلی

دانلود نمونه و تیپ قرادادهای جدید 1394

بخش خدمات بازرگانی در سایت اعتماد ادیب

h2راهنماي اخذ كارت بازرگاني - مدارك مورد نياز براي صدور اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگاني در اداره ثبت شركتها

تشریفات صدور كارت بازرگانی در اداره كل ثبت شركتها و مالیكت صنعتی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صورت می گیرد. در بدو امر مراحل و مدارك مورد نیاز دراداره ثبت شركتها ذكر و در مرحله دوم مراحل و مدارك مورد نیاز در اتاق بازرگانی شرح داده می شود.
١- سه برگ اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی
٢- پلمپ دفاتر تجارتی ( روزنامه و كل ) در سال جاری و ارائه گواهی پلمپ دفاتر تجارتی
٣- یك برگ فتوكپی شناسنامه ( در صورتی كه متقاضی شخص حقیقی باشد )
٤- فتوكپی آگهی تاسیس شركت و آخرین تغییرات آن ( در صورتی كه متقاضی شخص حقوقی باشد)
٥- فیش پرداختی حق الثبت نام در دفاتر بازرگانی
٦- چنانچه امور توسط وكیل رسمی شركت یا شخص انجام می شود اصل یا فتوكپی برابر اصل سند رسمی وكالت
شرح موارد :
١- سه برگ اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی را از دایره فروش اوراق بهادار مستقر در اداره كل ثبت شركتها ومالكیت صنعتی ابتیاع و طبق فرم ضمیمه آن را تكمیل و امضا نمایید.
٢- هر شخصی ( اعم از حقیقی یا حقوقی ) كه تاجر محسوب شود می بایستی دارای دفاتر قانونی باشد این دفاتر طبق قانون تجارت دفتر روزنامه دفتر كل دفتر دارایی و دفتر كپیه می باشد امروزه با وجود دستگاههایی از قبیل فتوكپی فاكس و امثالهم وجود دفتر كپیه ضروری بنظر نمی رسد و دیگر دفاتر در اداره ثبت شركتها پلمپ می شود و تاجر وفق مقررات نسبت به درج صورت حسابهای خود در آنها اقدام می نماید این دفاتر وقتی دارای سندیت خواهد بود كه در اداره ثبت شركتها نسبت به ثبت و پلمپ آنها اقدام نماید.
برای اخذ كارت بازرگانی اشخاص حقوقی و حقیقی بایستی دارای دفاتر قانونی (روزنامه وكل) باشند بنابراین با توجه به میزان معاملات خود نسبت به اخذ دفتر با تعداد صفحات لازم ( ٥٠ برگی ١٠٠ برگی ٢٠٠ برگی و یا بالاتر) تهیه و در دایره پلمپ دفاتر ثبت شركتها اقدام ویك برگ گواهی پلمپ دفاتر تجارتی از واحد فروش اوراق بهادار تهیه و پس از پلمپ دفاتر نسبت به تكمیل آن ( طبق فرم ضمیمه) اقدام و مسئول مربوطه نسبت به امضا و مهر آن اقدام خواهد نمود.
٣- در صورتی كه متقاضی كارت بازرگانی شخص حقیقی باشد ارائه یك برگ فتوكپی صفحه اول شناسنامه ضروری است .
٤- در صورتی كه متقاضی كارت بازرگانی شخص حقوقی باشد ارائه روزنامه رسمی تاسیس شركت همراه با آخرین تغییرات در شركت ضروری می باشد.
٥- حق الثبت نام در دفاتر بازرگانی با عنایت به قانون درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مبلغ چهل هزار ریال می باشد كه پس از اخذ فیش نسبت به واریز مبلغ مذكور در شعب بانك ملی معین اقدام ورسید پرداخت به واحد مربوطه بهمراه سایرمدارك ارائه گردد.
٦- در صورتی كه امور توسط وكیل انجام می پذیرد ارائه وكالت نامه رسمی نیز ضروری میباشد.
پس از تهیه مدارك فوق الاشعار به واحد ثبت نام دفاتر بازرگانی مراجعه ومسئول مربوطه نسبت به ثبت اظهارنامه ها در دفتر ثبت نام تجارتی اقدام و شماره دفتر را در روی سه نسخه اظهارنامه درج و نسبت به امضا و مهر نمودن اظهارنامه ها اقدام می نماید سپس یك نسخه از اظهارناه را جهت بایگانی در سوابق ضبط و دیگر نسخ را تحویل متقاضی میدهد.
در این مرحله انجام كار در اداره ثبت شركتها به اتمام رسیده با در دست داشتن مدارك به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مراجعه گردد.
رعایت نكات زیر جهت دریافت كارت بازرگانی الزامی است :
١- امضائ دوبرگ اظهارنامه پلمپ دفاتر وسه برگ اظهارنامه كارت بازرگانی و در صورت شركت بودن زدن مهر شركت روی آن
٢- امضا وكالت نامه وكیل مربوطه توسط شخص و در صورت شركتی بودن كارت زدن مهر شركت بر روی امضای مدیرعامل
٣- پرداخت مبلغ ٠٠٠/٥٠٠ریال به عنوان كارمزد و واریزی ثبت شركتها و حق الوكاله وكیل
٤- ارائه كپی شناسنامه برای كارت شخصی وارائه كپی كلیه مدارك شركت و روزنامه رسمی و كپی شناسنامه مدیرعامل برای شركت
پس از تكمیل مدارك بالا وتسلیم آن به شركت سه روز بعد به شركت مراجعه كرده و ضمن دریافت اسنادو مدارك به شرح بالا مراحل زیر را به دنبال می كنید.
١- ابتدا با همراه داشتن دو قطعه عكس و مدارك تسلیمی از طرف شركت به اتاق بازرگانی واقع در خ طالقانی جنب سفارت امریكا تشریف برده و به مسئول مربوطه مراجعه و با ارائه مدارك تقاضای معرفی نامه به اداره سو پیشینه و دریافت فرمهای مخصوص كارت بازرگانی را می نمایید.
٢- سپس بعد از اخذ معرفی نامه به نزدیكترین محل اداره تشخیص هویت نیروی انتظامی مراجعه تا از شما انگشت نگاری به عمل آید.
٣- فرمهای مخصوص كارت بازرگانی را تایپ وتنظیم به شركت تحویل می دهید و در مورد مراحل بعدی مشورت می نمایید.
٤- از میان فرمها یك فرم به نام ( فرم الف) مخصوص ارائه به بانك جهت گرفتن استعلام خوش حسابی جهت شركت شما و یا شخص شما می باشد كه همزمان با عملیات انگشت نگاری می توانید به همراه فرم الف به بانك مربوطه مراجعه و فرم را تحویل فرمایید و اگر شركت جدیدالتاسیس باشد می بایست از حساب جاری مدیرعامل نیز استعلام به عمل آید و در صورت نداشتن حساب جاری مدیرعامل باید حتما سه ماه از افتتاح حساب شركتی گذاشته باشد.
١- ( فرم د) را از اوراق جدا كرده و به دفتر خانه ای برده و در صورت شركتی بودن امضا و مهر و شخصی بودن امضا را گواهی می نمایید.
٢- در مورد كارتهای شخصی ارائه دو نفر معرف با سابقه ٣ سال بازرگانی كه دارای كارت بازرگانی می باشند الزامی است مگر اینكه متقاضی دارای مدرك لیسانس باشد كه ارائه معرفین در ( فرم ج) صورت می گیرد.
٣- مهمترین مرحله اگر سند مالكیت به صورت شش دانگ متعلق به متقاضی كارت باشد مشكلی نیست ولی اگر محل اجاره باشد باید همراه اجاره نامه محل و فیش برق و تلفن و اصل سند مالكیت شش دانگ به همراه شخص مالك محل به اتاق بازرگانی مراجعه گردد.
پس از تكمیل موارد بالا به همراه مدارك زیر:
١- فرمهای تایپ شده اتاق بازرگانی به طور كامل كه توسط شركت صورت گرفته است .
٢- اصل و كپی گواهی حسن اعتبار بانكی و تایید اداره اعتبارات مبنی برنداشتن چك برگشتی از شخص یا مدیرعامل شركت
٣- اصل كلیه مدارك معرفین و كپی از كارت بازرگانی ایشان و تاییدیه توسط ایشان مبنی برمعتبر بودن شما جهت دریافت كارت بازرگانی
٤- اصل وكپی تعهدنامه و تصدیق امضا شخص یا مدیرعامل و مهر شركت در دفترخانه
٥- مدارك به ثبت رسیده توسط شركت و گواهی پلمپ آن كه در مرحله اول به شما تسلیم گردیده است .
٦- اصل و فتوكپی گواهی عدم سو پیشینه مدیرعامل یا شخص
٧- چهار قطعه عكس ٤*٦ بدون روتوش و كراوات
٨- اصل و دو سری كپی از شناسنامه و كارت پایان خدمت مدیرعامل یا شخص متقاضی
٩- اصل ودو سری كپی از سند مالكیت حتی صفحات سفید سند و فیش نوسازی و قبض برق و تلفن
١٠- و به همراه مبلغ ٠٠٠/٦٠٠/٢ ریال وجه نقد به اتاق بازرگانی مراجعه و پس از تكمیل مدارك اقدام به اخذ كارت بازرگانی

ابطال كارت بازرگاني

متقاضی ابطال كارت بازرگانی با در دست داشتن اصل كارت بازرگانی و یك برگ تقاضای ابطال به واحد ثبت نام در دفتر بازرگانی مراجعه ومدارك مزبور ارائه شود و مسئول مربوطه نسبت به ثبت تقاضانامه و درج شماره در روی آن مراتب را در دفتر ثبت می نماید پس از ثبت به اتاق بازرگانی مراجعه و مدارك مذكور در صفحات بعدی تهیه و تحویل گردد.

مدارك مورد نياز جهت ابطال كارت بازرگاني (ويژه اشخاص حقوقي )

١- تقاضای شركت در ٢ نسخه
٢- گواهی مفاصاحساب دارایی آخرین سال مالیاتی : اصل و كپی آن
٣- اظهارنامه ابطالی ثبت دفاتر تجارتی ٢ نسخه اصل
٤- صورتجلسه مجمع عمومی برای شركتهای سهامی عام خاص تعاونی ها و صورتجلسه هیات مدیره برای سایر شركتها مبنی برانحلال شركت
٥- تصویر روزنامه رسمی مبنی بر اعلام انحلال شركت
٦- اصل كارت بازرگانی و كپی صفحات اول و دوم
تذكر ١- اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی برای ابطال كارت خود می توانند در تهران درخواست خود را به اتاق بازرگانی و در شهرستانها به نمایندگی اتاق بازرگانی و یا به ادارات كل بازرگانی استانها تسلیم نمایند یا می توانند مستقیما به وزارت بازرگانی مراجعه كنند در هر حال ابطال با موافقت و ابلاغ وزارت بازرگانی در اداره مركزی كارت بازرگانی صورت خواهد گرفت.
تذكر٢- كلیه شرایط فوق برای اشخاص خارجی نیز قابل اعمال و تسری است.
تذكر ٣- در صورت مفقود شدن كارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی تنها ارائه درخواست شخص واعلام مفقودی در روزنامه كثیرالانتشار كافی است .
تذكر٤- در صورت سرقت كارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی تنها ارائه درخواست شخص واعلام مفقودی در روزنامه كثیرالانتشار و گواهی از اداره آگاهی و امثالهم كافی می باشد.
مدارك مورد نیاز جهت ابطال كارت بازرگانی ( ویژه اشخاص حقیقی )
١- تقاضای شخص در ٢ نسخه
٢- گواهی مفاصاحساب دارایی آخرین سال مالیاتی : اصل و كپی آن
٣- اظهارنامه ابطالی ثبت دفاتر تجارتی ٢ نسخه اصل
٤- اصل كارت و كپی صفه ١و٢
تذكر١- اشخاص اعم حقیقی و حقوقی برای ابطال كارت خود می توانند درتهران درخواست خود را به اتاق بازرگانی و در شهرستانها به نمایندگی اتاق بازرگانی ویا به ادارات كل بازرگانی استانها تسلیم نمایند یا می توانند مستقیما به وزارت بازرگانی مراجعه كنند در هر حال ابطال با موافقت و ابلاغ وزارت بازرگانی دراداره مركزی كارت بازرگانی صورت خواهد گرفت.
تذكر٢- كلیه شرایط فوق برای اشخاص خارجی نیز قابل اعمال و تسری است.
تذكر ٣- در صورت مفقود شدن كارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی تنها ارائه درخواست شخص واعلام مفقودی در روزنامه كثیرالانتشار كافی است .
تذكر٤- در صورت سرقت كارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی تنها ارائه درخواست شخص و اعلام مفقودی در روزنامه كثیرالانتشار و گواهی از اداره آگاهی و امثالهم كافی می باشد.

 

استاندارد و تجارت
انواع استاندارد
نقطه انتقال ريسك
نقش موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در تجارت
اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعت استان تهران
نمودار سازماني اداره نظارت بر امور صادرات و واردات
روش‌هاي اجرايي
ضوابط فني استفاده از CE مارك
فهرست كالاهاي مشمول ضوابط فني CE مارك
و دستور‌العمل‌هاي فارسي
********
استاندارد و تجارت
يكي از عواملي كه ميتواند موجبات آسودگي خاطر صادر كنندگان و وارد كنندگان را تا حد زيادي فراهم نمايد وجود عامل سوم(Third party) در تجارت بين آنهاست.عاملي كه بدون جانبداري از هر يك از دو طرف و صرفاً به استناد قوانين و مقررات از پيش تدوين شده به داوري پرداخته و زمينه انتقال كالا از دست فروشنده به خريدار را محيا كند. اين عامل سوم كه به چشم سوم نيز معروف است بايد داراي خصوصيات زير باشد:
1)       مورد وثوق و تاييد هر دو طرف (خريدار و فروشنده) باشد.
2)       به تمامي جنبه هاي تجارت احاطه داشته باشد.
3)       داراي قدرت تصميم گيري باشد.
4)       در ارتباط با كميت و كيفيت كالا هاي مبادله شده تعاريف مدون و مشخصي داشته باشد.
بدون شك موسسات استاندارد در سطح جهان با توجه به اينكه چهار خاصيت فوق الذكر را دارا هستند ميتوانند نقش عامل سوم را در تجارت به عهده داشته باشند زيرا زبان استاندارد زبان تفاهم بين المللي است و اساساً مفهوم لغوي استاندارد، نمونه،قاعده،اصل،مقياس تصويب شده و هر چيزي است كه به عنوان مبنايي براي مقايسه پذيرفته شود.
بنابرين مطابقت كالا، خدمات، آيين كار، سيستم كيفيت يا هر امري با استاندارد، بدين معنا است كه در آن موارد قواعد، اصول و مقررات ويژه اي رعايت شده است.
استاندارد سازي به مفهوم قانونمند شدن و مطابقت با اصول و ضوابط علمي و فني در امور مختلف همچون توليد، تجارت، حمل و نقل، ارتباطات و غيره مصداق مي يابد.
بديهي است در صورتي كه هم خريدار و هم فروشنده پايبندي خود را به استاندارد خاصي اعلام نمايند، ميتوانند در پناه اين زبان مشترك به راحتي داد و ستد خود را انجام دهند.
انواع استاندارد
بر حسب خريدار و فروشنده از يك مليت يا از دو مليت مختلف باشند داد و ستد كالا بين آنها خريد و فروش داخلي و يا صادرات و واردات تعريف مي گردد كه كه هر يك از اين دو معامله تابع استانداردهاي خاص خود مي باشند بنابرين لازم است در اينجا با انواع استانداردهاي اشنا شويم.
1)       استاندارد ملي
استانداردي است كه با بهره گرفتن از نتايج حاصل از علوم و فنون و نظر كارشناسان، دست اندركاران و مسئولان مربوطه در سطح يك كشور توسط موسسه استاندارد آن كشور تعيين، تدوين و منتشر مي گردد براي مشخص شدن استاندارد ملي يك كشور مواردي از قبيل شرايط اقتصادي، جغرافيايي و امكانات موجود در نظر گرفته مي شود. استاندارد ملي حسب مورد در خصوص توليدات، آيين هاي كار، خدمات و ... مصداق مي يابد. اهم اهداف مورد نظر در تهيه و اجراي استاندارد هاي ملي عبارتند از: حفظ و ارتقاء سطح تكنولوژي، حمايت از مصرف كننده و توليد كننده نهايتاً تامين منافع ملي
شكي نيست كه خريداران و فروشندگان مقيم يك كشور بايد از استانداردهاي ملي آن كشور تبعيت نموده و مطابق آن عمل نمايند.
2)       استاندارد منطقه اي
استانداردي است كه جهت تسهيل مبادلات تجاري، در منطقه اي خاص، متشكل از تعدادي كشور همجوار يا گروهي از كشور هاي داراي مبادلات بازرگاني مشترك تهيه، منتشر و اعمال مي شود، مانند استاندارد هاي اروپايي كه براي كالا هاي مورد مبادله در كشور هاي عضو اتحاديه اروپا مصداق و اعتبار دارد و علامت اختصاري آن CE است. CE كه مخفف Conformite Europeenne به معناي انطباق با استاندارد هاي اروپايي است و نشان مي دهد كه كالاي مورد نظر با شرايط تعيين شده درباره ايمني، بهداشت، محيط زيست و حمايت از مصرف كننده انطباق دارد.
اگر صادر كننده و وارد كننده يك كالا مقيم دو كشور در منطقه اي خاص مثل اروپا باشند بايد تابع همان استاندارد منطقه اي مورد نظر باشند.
3)       استاندارد بين المللي
استانداردي است كه با توجه به شرايط روز دنيا و بنا به ضرورت، ايجاد آن توسط سازمان هاي بين المللي مربوطه از قبيل سازمان جهاني استاندارد (ISO) تهيه، تصويب و منتشر مي گردد.
اين نوع استانداردها همانگونه كه از نامشان پيداست در كليه كشور هاي جهان اعتبار دارند و اين بدان معناست كه صادر كنندگان و وارد كنندگان واقع در دو كشور مختلف مي توانند داد و ستد كالاي خود را به پشتوانه استانداردهاي بين المللي انجام دهند.
نقطه انتقال ريسك
همانگونه كه پيش تر اشاره شد صادر كنندگان و وارد كنندگان هر يك به فراخور وضعيت خود نگراني هايي دارند كه يكي از مهمترين آنها مربوط به نقطه انتقال ريسك مي باشد. نقطه انتقال ريسك در اصطلاح به لحظه اي از تجارت اطلاق مي گردد كه مسئوليت كيفيت كالا از فروشنده به خريدار منتقل مي گردد. استانداردها به اين مقوله نيز پرداخته و منتهي به پيدايش اصطلاحات مختلف تجارت (موسوم به اينكوترمز) 1 شده است.
اينكوترمز علاوه بر رسيدگي به نقطه انتقال ريسك، درباره مباحثي چون هزينه حمل و نقل و بيمه انتقال و غيره استاندارد هايي را تدوين كرده كه مهمترين اصطلاحات آن عبارتند از:
1)       FOB (Free On Board)
در اين مسئوليت كيفيت كالا به محض بارگيري در وسيله حمل (كاميون، قطار، هواپيما و خصوصاً كشتي) از فروشنده به خريدار منتقل مي گردد. بديهي است كه هزينه حمل و نقل در اين وضعيت با خريدار است.
2)       C&F (Cost and Freight)
در اين حالت مسئوليت پرداخت هزينه حمل و نقل با فروشنده خواهد بود.
3)       CIF (Cost Insurance Freight)
در اين حالت مسئوليت پرداخت هزينه حمل و نقل و بيمه كالا به عهده فروشنده مي باشد.
نقش موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در تجارت
ميدانيم كه صادرات و واردات بي رويه و بدون كنترل مشكلات زيادي را به همراه دارد. اگر بر امر صادرات نظارت كافي صورت نگيرد، باعث خدشه دار شدن موقعيت كالاهاي ايراني در جهان شده و عدم نظارت بر واردات كالاها نيز موجب وارد شدن كالاهاي نا مرغوب به كشور و متضرر شدن جامعه (مردم)مي گردد، لذا وجود يك ارگان ناظر در زمينه صادرات و واردات امري اجتناب نا پذير بود و اين نظارت يكي از اين وظايف مهم موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران است.
مطابق ماده 3 فصل دوم قانون اصلاح قوانين و مقررات موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب سال 1371 دو ماموريت مهم اين موسسه عبارت است از :
الف) كنترل كيفي كالاهاي صادراتي مشمول استاندارد اجباري و جلوگيري از صدور كالاهاي نا مرغوب به منظور فراهم نمودن امكان رغابت با كالاهاي مشابه خارجي و حفظ بازارهاي بين المللي.
ب) كنترل كيفيت كالاهاي وارداتي مشمول استاندارد اجباري به منظور حمايت از مصرف كنندگان و توليد كنندگان داخلي و جلوگيري از ورود كالاهاي نا مرغوب خارجي. موسسه استاندارد و نيز اجراي اين ماموريتها را به ادارات كل استان ها كه گمركات كشور در آنها واقع هستند تفويض كرده است.
اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران
اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران يكي از ادارات تابعه موسسه استاندارد بوده كه علاوه بر انجام ساير ماموريتها، امر نظارت بر صادرات و واردات كالاها از گمركات مستقر در استان تهران را نيز به عهده دارد كه اين مسئوليت بر عهده اداره بازرسي و نظارت بر امور صادرات و واردات اين اداره كل مي باشد.
در بخش صادرات با هدف توسعه صادرات و جلب اطمينان خريداران خارجي و حفظ حسن شهرت كالاهاي ايراني، علاوه بر كالاهايي كه توليد آنها در كشور بر اساس مصوبه شوراي عالي استاندارد، مشمول اجراي مقررات استاندارد اجباري است، شش قلم خشكبار شامل پسته، كشمش، خرما، برگه زرد الو، زيره و زعفران نيز مشمول مقررات استاندارد اجباري جهت صادرات هستند.
در بخش واردات به منظور حمايت از مصرف كنندگان داخلي و همچنين جلوگيري از ورود كالاهاي نا مرغوب تعدادي از كالاها (مصوب شوراي عالي استاندارد) و تعداد ديگري از اقلام (مصوب هيات محترم وزيران)مشمول اجراي مقررات استاندارد اجباري براي واردات مي باشند كه ترخيص آنها از گمركات واقع در استان تهران منوط به صدور مجوز مربوطه از اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران مي باشد.
قابل ذكر است در حال حاضر استان تهران داراي 9 گمرك است كه عبارتند از:
1)       گمرك غرب
2)       گمرك شهريار
3)       گمرك حوزه 1 فرودگاه مهر اباد
4)       گمرك حوزه 2 فرودگاه مهر اباد
5)       گمرك جنوب
6)       گمرك امانات پستي
7)       گمرك پيام
8)       گمنرك نمايشگاه بين المللي
9)       گمرك فرودگاه امام خميني(ره)
10)    نمونه سازماني اداره بازرسي و نظارت بر امور صادرات و واردات

روشهاي اجرايي موجود در اداره نظارت بر امور صادرات و واردات

1)  صدور گواهينامه انطباق يا عدم انطباق كالاهاي وارداتي مشمول استاندارد اجباري
ياداشت 1: كالاهاي خاص عبارتند از:
الف) مورد نياز پروژه هاي دولتي
ب) تجهيزات كارخانه واحد هاي توليدي
ج) كالاهاي حد وسط يا مواد اوليه واحد هاي توليدي
ياداشت 2: اين بررسي شامل كنترل اظهار نامه، فاكتور، صاحب كالا، وكيل صاحب كالا   (ترخيص كالا) متن ارزيابي توسط ارزياب گمرك و نحوه ارجاع به ازمايشگاه گمرك مي باشد.
ياداشت 3: اين بررسي شامل كنترل تعهد نامه صاحب كالا، كنترل MD ، كنترل مبدا ساخت كالا و كنترل استاندارد يا استانداردهاي ساخت كالا (حسب مورد) مي باشد.
ياداشت 4: اين بررسي شامل كنترل گواهينامه ثبت كالا و اعتبار آن، كنترل مبدا ساخت كالا و ساير موارد مورد نياز مي باشد.
ياداشت 5 : اين بررسي شامل اعتبار گواهي بازرسي، انطباق آن با اسناد خريد، كنترل نتيجه ازمون همراه گواهي، كنترل MD همراه گواهي، كنترل مبدا ساخت كالا و ساير موارد مورد نياز مي باشد.
ياداشت 6: آزمون بايد در يكي از آزمايشگاههاي موسسه استاندارد، ادارات كل تابعه آن يا آزمايشگاه همكار (اكروديته) انجام گرفته باشد.

2) صدور گواهينامه انطباق كالاهاي صادراتي مشمول استاندارد اجباري

ياداشت 1: اين بررسي شامل كنترل مدارك حقوقي واحد توليدي، كنترل واقع بودن واحد توليدي در استان تهران و ساير موارد مي باشد.
ياداشت 2: ضمن استعلام از اداره اجراي استاندارد.
ياداشت 3: آزمون بايد در يكي از آزمايشگاههاي موسسه استاندارد، ادارات كل تابعه آن يا آزمايشگاه همكار (اكروديته) انجام شود.
ياداشت 4: موافقت با استاندارد به گواهينامه انطباق صادره و بصورت ظهر نويسي اظهار نامه صادراتي صورت مي گيرد.

3)صدور مجوز حذف بازرسي

ياداشت 1: در اين مرحله ارائه معرفينامه بانك نيز لازم است.
ياداشت 2: اين بررسي شامل كنترل ثبت سفارش، كنترلP/I(Performa Invoice) كنترل نامه بانك مربوطه و ساير موارد مي باشد.
ياداشت 3: كالاهاي خاص عبارتند از:
الف) مورد نياز پروژه هاي دولتي
ب) مورد نياز واحد هاي توليدي به عنوان تجهيزات كارخانه
ج) كالاهاي حد واسط يا مواد اوليه واحد هاي توليدي
3)  تعيين ماهيت كالا
توضيح: اين رويه جهت كالاهاي صادراتي يا وارداتي كه مشمول مقررات استاندارد اجباري نمي باشند كاربرد دارد.

ضوابط فني استفاده از CE مارك

براي اقلام " مشمول مقررات استاندارد اجبارِيِ" مندرج در فهرست پيوست، علاوه بر رعايت مقررات استاندارد اجباري، داشتن دستور العمل فارسي همراه هر كالا الزامي است و نيازي به ارائه گواهي CE مارك   نمي باشد(رديف هاي 1 الي 9 و 11 الي 23 فهرست باستثناء بند 15)
_براي اقلام " مشمول مصوب هيات محترم وزيران" مندرج در فهرست پيوست، ارائه تاييديهCE مارك و داشتن دستور العمل فارسي همراه هر كالا الزامي است و نيازي به نمونه برداري و آزمون نمي باشد
(رديف هاي 10و 15و رديف هاي 24 الي 33 فهرست )
-         براي كالاهاي خاص (از قبيل الكترو موتور، ژنراتور، سرور، رايانه همراه و اسكنر) دستورالعمل همراه مي تواند فارسي (ترجيجاً) يا انگليسي باشند.
-      در صورتيكه وارد كننداي نتواند براي اقلام مشمول مصوبه هيات محترم وزيران گواهي CE مارك ارائه دهد، مي تواند با يكي از روشهاي اجرائي 35/131/ر اقدام و در صورت تاييد و رعايت استانداردها و الزامات CE مارك و ارائه دستور العمل فارسي همراه هر كالا، محموله خود را ترخيص نمايند.
-      گواهي CE مارك صادره از سوي سازنده كالا مستقر در كشورهاي معتبر (با روش خوداظهاري)و در سر برگ كارخانه سازنده كالا كفايت كرده و مورد قبول مي باشد ولي گواهي CE مارك كالاهاي ساخت ساير كشورها بايد توسط يك سازمان گواهي كننده معتبر (سازمان گواهي كننده مستقل شخص ثالث) صادر شده باشد.

فهرست كالاهاي مشمول ضوابط فني CE مارك و دستور العمل فارسي

رديف
نام كالا
شماره تعرفه
ظوابط
1
بخاري اجاق گاز فردار، منتقل، اجاق طبخ
(همگي با سوخت انواع گاز)
7321
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
2
انواع پنكه و هواكش
841451
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
3
يخچال فريزر خانگي مجهز به درب هاي خارجي جداگانه
84181000
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
4
يخچال خانگي از نوع تراكمي
84182100
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
5
يخچال خانگي از نوع جذبي
84182200
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
6
انواع ماشين رختشويي خانگي
84501200
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
7
چرخ دوزندگي از نوع خانگي
84501100
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
8
انواع الكترو موتور و ژنراتور
84521000
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي يا انگليسي
9
منبع تغذيه رايانه
8501
CE مارك و دستور العمل فارسي
10
انواع جارو برقي
8504
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
11
آسياب، مخلوط كن، آبميوه گير،آب سبزي گير
85091000
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
12
ريش تراش، ماشين موزوني
85094000
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
13
آبگرم كن هاي فوري يامخزني برقي و گرم كن هاي غوطه وربرقي
85101000
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
14
رادياتور گرم كن مخزني
851610
CE مارك و دستور العمل فارسي
15
مو خشك كن
851621
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
16
دستگاههاي آرايش مو
85163100
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
17
دستگاههاي خشك كن دست
85163200
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
18
اتو برقي
85163200
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
19
فر (OVEN)ميكرويو
85164000
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
20
خوراك پز ها، اجاقها، كتري هاي برقي، كباب پز ها و تفت دهنده
8516500
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
21
دستگاههاي درست كن قهوه يا چاي
85166000
رعايت مقررات
استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
22
دستگاههاي برشته كردن نان (TOSSTERS)
85167100
رعايت مقررات استانداردهاي اجباري و دستور العمل فارسي
23
صفحه گردان (دك صفحه)پخش صوت صفحه، پخش صوت كاست و ساير دستگاههاي پخش صوت،توام نشده با دستگاه ظبط صوت (انواع دستگاه پخش صوت)
85167200
CEمارك و دستور العمل فارسي
24
دستگاه ظبط نوار مغناطيسي و                  ساير دستگاههاي ظبط صوت، حتي توام شده با دستگاه پخش صوت (دستگاه ظبط و پخش نوار مغناطيسي)
8519
CE مارك و دستور العمل فارسي
25
دستگاه ظبط يا پخش ويديو حتي دتوام شده با يك ويديو تيونر(Videotuner)(دستگاه ظبط پخش ويديو)
8520
CE مارك و دستور العمل فارسي
26
دستگاه گيرنده براي راديو تلفن،راديو تلگراف يا پخش راديوي حتي توام شده در يك محفظه با دستگاه ظبط يا پخش صوت يا با ساعت (انواع راديو و راديو ظبط و پخش صوتي)
8521
CE مارك و دستور العمل فارسي
27
دستگاههاي تلوزيوني حتي توام شده                    با دستگاه گيرنده پخش راديويي يابا دستگاه ظبط يا پخش صوت يا تصوير، مانيتور ويديويي و پروژكتورهاي ويديويي
8527
CE مارك و دستور العمل فارسي
28
انواع شير آلات (بهداشتي، ساختماني و گاز سوز)
8528
CE مارك و دستور العمل فارسي
29
چاپگر – اسكنر (Scaner)
8481
84716060
CE مارك و دستور العمل فارسي يا انگليسي
30
رايانه همراه
84713020
CE مارك و دستور العمل فارسي يا انگليسي
31
سرور (Server)
84713090
CE مارك و دستور العمل فارسي يا انگليسي
32
انواع فتوكپي
9009
CE مارك و دستور العمل فارسي
 
 

 
 

حمل با کانتینر

مبحث حمل با کانتینر  به چند بخش که در زیر مشخص شده تقسیم می شود که من به مرور هر بخش را دریک پست بروز می کنم. در این پست بخش اول را می توانید مطالعه کنید. علت اینکه ها را بصورت لینک قرار دادم این است که باعث کاهش سرعت بالا آمدن وبلاگ می شد.

اهداف یادگیری

* آشنایی با اینکه حمل با کانتینر دارای چه مزایایی می باشد و شناخت انواع مختلف آن

* آشنایی با شیوه های تخلیه و بارگیری در کانتینر

* آشنایی با انواع کشتی های مخصوص حمل در حمل کالا با کانتینر

* آشنایی با خسارت وارده به کانتینر

* آشنایی با ترمینالهای کانتینر در مبادی ورودی ایران

 

--------------------------------------------------------------------------------


آشنایی با اینکه حمل با کانتینر دارای چه مزایایی می باشد و شناخت انواع مختلف آن

پیشرفت تکنولوژی در زمینه حمل و نقل باعث گردیده تا متصدیان حمل و نقل تمام سعی و کوشش خود را بکار برند تا محمولات سریعتر و سالمتر به مقصد برسد.یکی از این پدیده ها که باعث تسهیل حمل و نقل بین المللی می گردد حمل کالا بوسیله کانتینر( Container)است.اصولا استفاده از کانتینر از اواسط دهه ۱۹۶۰ رایج گردید.اصولا کانتینرهای استاندارد از سال ۱۹۶۵ به بعد وارد بازار حمل و نقل گردیده و مورد استفاده قرار گرفت و باعث شد تا هزینه های حمل و نقل و بسته بندی کاهش پیدا کند.

استفاده از کانتینر امکان حمل انبار به انبار را بهتر ممکن می سازد.در سیستم حمل و نقل٬ اگر بتوان تعداد دفعات بارگیری و تخلیه کالا را بصورت واحدهای پراکنده کاهش داد٬ ضمن سرعت بخشیدن به کار تخلیه و یا بارگیری ٬کالا با آسیب کمتری بدست صاحبان آن خواهد رسید.حمل با کانتینر این را ممکن می سازد تا واحدها و بسته های زیادی را در کانتینر قرار داده و در واقع بارهای متعددی را بصورت «یک پارچه» (Unitization )در آورد.

*اینک ضمن بررسی مختصر مزایای حمل با کانتینر اشاره ای هم به مزایای یک پارچه سازی خواهیم نمود.

۱-مزایای حمل با کانتینر

۱-۱ کاهش خسارت ناشی از شکستگی ٬ خراب شدن یا سرقت مورد بیمه

۲-۱ کاهش هزینه های بسته بندی ٬ تخلیه و بارگیری کالای مورد بیمه

۳-۱ حمل یکجای مورد بیمه در کانتینر با توجه به ظرفیت آن

۴-۱ حمل با کانتینر امکان تحویل کالا را از محل تولید به مصرف ممکن می سازد(Door to Door )

۵-۱ حمل با کانتینر سرعت کار بار گیری و تخلیه را افزایش می دهد.

۲-مزایای یکپارچه سازی کالا در حمل با کانتینر

۱-۲ حذف جابجایی سنتی کالا از سیستم حمل و نقل

۲-۲ حداکثر بهره گیری از فضای مفید وسایل حمل

۳-۲ تسهیل در آماده سازی کشتی برای عملیات بارگیری و تخلیه

۴-۲ ممانعت از بارگیری اضافی(Over storage) در وسیله حمل

۵-۲ ایجاد ایمنی و تعادل بهتر و سریعتر در کشتی

۶-۲ کاهش مبادله اسناد مربوط به کالا که باعث وقفه و معطلی در عملیات بارگیری و تخلیه می گردد.

اصولا سیستم حمل و نقل بین المللی کلیه این کوششها و مساعی را بدین جهت مبذول می دارد که بتواند از سرمایگذاریهای انجام شده در این سیستم بهترین بهره برداری را بنماید.

بسیاری از کارشناسان سیستم حمل و نقل براین عقیده اند که پیدایش کانتینر در واقع همان انقلاب تکنو لوژیکی در صنعت حمل و نقل بوده است.«اگر فرض کنیم حمل کالا بوسیله کانتینر اتفاق افتاده و تمام شده باشد ٬ توسعه آن هنوز ادامه داردو در دهه آینده با سرعت زیادتری شکل تکمیلی خود را طی خواهد کرد و مسیر های جایگزینی ٬ تغییر در توازن کالا های وارده و صادره و نوع تکنو لوژی و عملیات مورد بهره برداری از جمله عواملی است که ریسک سر مایه گذاری این سیستم را بالا می برد.در مورد کشور خودمان نخست باید بررسی کرد که چند درصد از مبادلات بین المللی ایران را کالاهای قابل حمل با کانتینر تشکیل می دهد و سهم فعلی مبادله کالا با کانتینر چه فاصله ایی با این درصد از مبادلات دارد؟ جالب است بدانیم که کانتینر بعنوان محفظه ٬ متعلق به خط کشتیرانی است یا خط کشتیرانی آن را از مالکش اجاره کرده است. باید در هر مسیر تجاری محاسبه شود که تعداد دفعاتی که کانتینر از مبداء اولیه پر شده و پس از تخلیه در مقصد نهایی٬ به مبداء اولیه باز می گردد چند بار در سال است».(از کتاب ٬ راهنمای استفاده از کانتینر برای حمل کالا ٬ تالیف ملک رضا ملک پور)

۳-انواع کانتینر

همانطور که قبلا اشاره کردیم٬ کانتینر ها از بدو پیدایش خود ٬ یعنی حدود نیم قرن قبل تاکنون تحولات ساختاری فراوانی را پشت سر گذاشته اند. کانتینرها ابتدا از چوب ساخته می شد که هنوز نوع چوبی آن وجود دارد. امروزه اغلب کانتینرها از آهن ساخته شده است. کانتینر هایی که از فایبر گلاس ساخته شده وجود دارد که ضمن مقاوم بودن بسیار سبک و جابجایی آن ساده تر است.در سالهای اخیر کانتینر هایی از جنس آلومینیوم به بازار عرضه شده که بسیار مقاوم و سبک است.کانتینر های یخچالی دارای اسکلت دوجداره هستند و به همین دلیل درجه حرارت را ثابت نگه می دارند و بدین طریق از فساد محصولات و مواد غذایی جلوگیری می شود.تولید و ساخت کانتینر ها ضمن اینکه از استانداردهای بین المللی تابعیت می کند باید براساس معیارهای سازمان بین المللی استاندارد باشد.کانتینر ها را می توان از نقطه نظر ابعاد ٬ وزن٬ اندازه به شرح زیر طبقه بندی نمود.

مشخصات کانتینر ها

علامت
ابعاد
وزن خالص

طول
عرض
ارتفاع

IA
40 فوت
8 فوت
8 فوت
30 تن

IB
30فوت
8 فوت
8 فوت
25 تن

IC
20 فوت
8 فوت
8 فوت
20 تن

ID
10 فوت
8 فوت
8 فوت
10 تن

با توجه به جدول ذکر شده در بالا انواع متفاوتی از کانتینر تولید می شود که برای مصارف گوناگون در شبکه حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد. البته کانتینر هایی با ارتفاع بیشتر از آنچه که در جدول بالا ذکر گردیده وجود دارد.

کانتینر هایی که با در نظر گرفتن اطلاعات مشرو حه در جدول تولید می شوند عبارتند از:

تذکر:با کلیک روی اعداد یا کلمه  می توانید هایی از کانتینر ها را ببینید

۱-۱-۳ کانتینر برای حمل کالای متفرقه(General cargo containers)

۲-۱-۳ کانتینر های بسته(Closed containers)

۳-۱-۳ کانتینر های روباز(Open top containers)

۴-۱-۳کانتینر هایی که پهلوی آنها باز است.(Open side containers) 1 2

۵-۱-۳ کانتینر هایی که رو و پهلوی آنها باز است.(Open top,Open side container)

۶-۱-۳ کانتینر هایی که رو ٬ پهلو و پشت آنها باز است.(Open top,Open side,Open end containers)

۲-۳ کانتینر های مخصوصی که دارای کنترل درجه حرارت هستند.

۱-۲-۳ کانتینر های یخچالی(Refrigerated containers)  1 2

۲-۲-۳ کانتینر های عایق دار(Insulated containers)

۳-۲-۳ کانتینر های حرارتی(Heated containers)

۳-۳ کانتینر های مخزنی(Tank containers)

۱-۳-۳ کانتینر های مخصوص حمل مایعات

۲-۳-۳کانتینر های مخصوص حمل گاز فشرده ( 1 2 )

۳-۳-۳ کانتینر های مخصوص حمل کالای فله(Bulk cargo containers)

۴-۳ کانتینر های کفی(Platform containers)

۵-۳ کانتینر های داری تهویه (Ventilated containers)

۶-۳ کانتینر های سوپر رک(Super Rack Container)

مسئولیتهای متصدی حمل ونقل ویا مالکین کشتی حسب وظیفه ونقشی که درکار حمل و نقل کانتینر دارند متفاوت است.اگرمالکین کشتی صرفا به عنوان یک متصدی حمل و نقل دریایی برای حمل و نقل  کالا به خارج از کشور اقدام می نمایند مسئول نخواهد بود زیرا کانتینر در ید اختیار او قرار ندارد.اما شرکت های حمل و نقل کانتینری بزرگی وجود دارند که کلیه خدمات را ارائه میکند وحمل و نقل کانتینرها با کشتی های آنها صورت می پذیرد دارای مسئولیت هستند.به هر حال تعیین مسئولیت های متصدی حمل با توجه به وسایل حمل چند گانه مشکل است .مثلا چنانچه کانتینر از طریق زمینی حمل شود مسئولیت براساس شرایط(C.M.R) میباشد.

«معاهده مربوط به قرار داد حمل و نقل کالا از طریق جاده ایی که بنام CMR معروف گردید در 19 ماه مه سال1956 در ژنو به تصویب رسید.»

واژه CMR مخفف:

Convention of the Contract for the international Carriage of Good by Rood

می باشد.

درحالی که مسئولیت متصدی حمل و نقل دریایی تابع قانون« حمل کالا از طریق دریا»(Carriage of the Goods by the sea Act ) قرار دارد.آنچه لازم است در این مرحله ذکر گردد این واقعیت است که کانتینر یک بسته تلقی نمی شود.بلکه بسته تعداد بسته هایی است که برای حمل در کانتینر قرار داده شده و در سند حمل بدان اشاره گردیده.در این حالت چنانچه کانتینری که حاوی 100بسته لوازم الکترونیکی

است مفقود شود و صاحب کالا که نخوا سته ارزش محموله را در سند حمل درج نماید حداکثر مسئولیت حمل کننده در صورت فقدان کانتینر طبق قانون دریایی ایران عبارت است از:

پوند(طلا)                10000=100×100

اما در صورتی که در سند حمل نوشته شده باشد«یک کانتینرکه گفته می شود حاوی 100بسته لوازم یدکی الکترونیکی است» ویا «یک کانتینرحاوی 100بسته لوازم الکترونیکی»ولی با درج متنی به شرح زیر:

«بارگیری و شمرده شده بوسیله فرستنده»(Shippers Load and Count )هرکانتینر یک بسته تلقی می شود که براساس قانون دریایی ایران حداکثر مسئولیت حمل کننده معادل پوند (طلا )   100=100×1

خواهد بود.

اگر سایر قوانین ومقررات مصوبه مانند «هیگ{لاهه}(Hague)، «هیگ ویزبی»(Hague/visby Rules(1968)،«هامبورک»(Hamburg )، C.M.R ،CIM ،FBL (Fiata Combined Transport Bill of Lading )را برسی نماییم مشاهده می کنیم ضمن اینکه سقف تعهدات متصدی حمل متفاوت است .اما دارای وضعیتی یکنواخت و یکسان هستند .بصورت نمونه اشاره می کنیم که در قوانین مربوط به نظارت بر«بارنامه» (F.B.L)، مقدار 2SDR بعنوان ما با ازاء هر کیلو وزن ناخالص بار تعیین گردیده درحالیکه قوانین و مقررات مربوط به اسناد حمل مرکب کالا تهیه شده توسط ICC/UNCTAD ، چنانچه حمل مرکب شامل حمل دریایی کالا هم باشد SDR 67/666برای هربسته و یا 2SDRبه ازاءهرکیلو وزن ناخالص محموله(هر کدام که بیشتر باشد ) تعیین شده است. درصورتی که حمل دریایی وجود نداشته باشد 8/33  SDR به ازاء هرکیلو گرم وزن ناخالص محموله تعیین شده است.

در ایران شرکت های بیمه برای حمل کالا با کانتینر 20%تخفیف نرخ برای شرایط W.A ،F.P.A ،All Risk  منظور می نماید.بیمه گران خارجی پوشش بیمه ای کانتینر را به سه بخش منفک از هم تقسیم نمو ده اند که عبارتند از:

بیمه بدنه کانتینر
بیمه مسئو لیت وارده به اشخاص ثالث که ناشی از جابجایی کانتینرباشد
بیمه مسئولیت متصدی حمل

حمل باکانتینر تا حدود بسیار زیادی باعث کاهش خسارت ناشی از دله ـ دزدی (pilfrage )کالا در مسیر حمل یا در ترمینالها و مبادی ورود و خروج شده است.اما همیشه این خطر وجود دارد که کانتینر به سرقت برده شود. بررسی خسارات ناشی از حمل و نقل کالا با کانتینر ارقام زیر را نشان می دهد .

خسارات وارده به کانتینر بر مبنای محل ایجاد خسارت

در ترمینا لها                                   60 درصد
درجاده ها                                     15 درصد
در راه آهن                                     15 درصد
در دریا / کشتی                              10 درصد
در هواپیما                                      تقریبا ناچیز

خسارت وارده به کانتینر بر مبنای محل اصابت

سقف کانتینر                                  30 درصد
دیواره های کانتینر                           15 درصد
در کانتینر                                      15 درصد
کف کانتینر                                    15 درصد
سایر جاهای کانتینر                        25 درصد

خسارات وارده به کانتینر بر مبنای عامل خسارت

بی مبالاتی در جابجایی                                          50 درصد
بی توجهی درانبار داری و بستن
آن روی کشتی                                                          25 درصد

فشار های بیش از حد هنگام
حمل و نقل شامل بدی شرایط جوی                              10 درصد

سایر عوامل از جمله ضعف بدنه کانتینر                        5 درصد

شناخت ترمینالهای کانتینر در ایران

اصولا حمل و نقل کانتینر در ایران پیشرفت زیادی نکرده است امابه هر حال راه آهن دارای 730دستگاه واگن مسطح و در حدود 1900دستگاه واگن لبه دار است که می توان از این امکانات برای حمل و نقل کانتینر در ایران استفاده کرد. راه آهن ایران ـ جلفا علاوه بر داشتن امکانات نگهداری و ترخیص کانتینر دارای جرثتقیل های ریلی مناسب برای جابجایی کانتینرها می باشد. در تبریز در ایستگاهی به نام سبلان که در 15 کیلومتری این شهر واقع است دارای امکانات تخلیه و بارگیری مناسب می باشد .ایستگاه مهر آبادـ راه آهن اصفهان ـایستگاه راه آهن مشهد هم دارای امکانات تخلیه و بارگیری مناسب می باشد .بنادر شهیدرجایی ـ امام خمینی هم دارای امکانات مناسبی جهت بارگیری و تخلیه کانتینر ها می باشند.

تعرفه رایج در ترمینالهای کانتینر ی کشور

بر اساس مصوبه مورخ 29 /2 / 1370شورای عالی ترابری در صورت توقف بیش از حد کانتینرها بر اساس روزهای مجاز توقف علاوه بر کرایه کانتینر باید حق توقفی به شرح زیر به شرکت حمل و نقل پرداخت گردد.

مدت توقف                                             کانتینر20 فوتی با پلاک CSC

30 روز اول                                             معاف

از 31 تا 60 روز                                        2000 ریال برای هر روز

از 61 تا 120 روز                                       3000 ریال برای هر روز

از 121 روز به بالا                                      4000 ریال برای هر روز

مدت توقف                                             کانتینر40 فوتی با پلاک CSC

30 روز اول                                            معاف

از 31 تا 60 روز                                       4000 ریال برای هر روز

از 61 تا 120 روز                                     6000 ریال برای هر روز

از 121 روز به بالا                                    8000 ریال برای هر روز

لازم به توضیح است که شروع دریافت حق معطلی یک ماه پس از تخلیه کالای داخلی کانتینر آغاز می گردد. بدون اینکه محل استقرار کانتینر در نظر گرفته شود.شرکت حمل و نقل پس از دریافت حق معطلی کانتینرها خود باید شخصا نسبت به تصویه حساب فی ما بین اقدام نموده وسیستم بانکی کشور تعهدی برای تخصیص اعتبار ارزی برای این مورد بر عهده ندارد.

 

 
 

اطلاعات گمرکی مفید


� اسنـاد حمـل
بارنامه به منزله سند قرارداد حمل ، رسيد دريافت كالا و سند مالكيت آن است و همچنين سندي است كه زمان ادعات خسارت از شركت بيمه مي‌تواند به عنوان پشتوانه مورد استفاده واقع شود:
جزئيات مندرج در بارنامه بايد شامل موارد زير باشد:
شرح كالا ـ علائم و يا شماره‌هاي تجاري ـ نام كشتي حامل ـ ذكر عبارتي كه حاكي از وجود كالا در كشتي باشد ـ بنادر بارگيري و تخليه ـ نام حمل كننده كالا ـ نام گيرنده كالا ـ نام و نشاني شخصي كه ورود اجناس به اطلاع او ميرسد ـ هزينه حمل پرداخت شده يا قابل پرداخت در مقصد مي‌باشد ـ تعداد نسخه‌هاي بارنامه كه بصورت اصل صادر شده است ـ تاريخ صدور .

� گـواهـي مبـداء
اظهاريه امضاء شده‌اي است كه حاكي از مبداء ساخت كالا مي‌‌باشد. گواهي مبداء توسط صادركننده كالا و يا نماينده‌اش تهيه مي‌شود ولي اين گواهي در بعضي از كشورها بايد روي فرم خاصي كه حاوي تائيد يك سازمان اداري مستقل ( براي مثال اتاق بازرگاني ) باشد صادر شود .

� گـواهـي بـازرسـي

انجام بازرسي توسط يك موسسه بازرسي را مشخص مي‌كند . مرجع مذكور محموله را با توجه به علائم حمل ، وزن ، تعداد بسته‌ها ، مورد بررسي كمي و كيفي قرار داده و گزارش خود را ارائه ميدهد .

� گـواهـي بـيـمـه

سندي است كه بايد توسط شركت بيمه و يا نمايندگي آن و يا بوسيله پذيره نويسان صادر و يا امضاء شده باشد . و تاريخ آن بايد همزمان و يا قبل از تاريخ حمل باشد . مبلغ بيمه نامه بايد حداقل برابر با ارزش سيف كالا باشد .
گواهي بيمه بايد :
1 ـ با آنچه كه در اعتبار نامه ذكر شده ، مطابقت داشته باشد .
2 ـ كليه خطرات ذكر شده در اعتبار را دربرگيرد .
3 ـ با ساير اسناد در مورد محموله و شرح كالا مطابقت داشته باشد .

� اظهـارنـامـه گـمـركـي

عبارتست از يك اظهارنامه مبداء كه توسط يك مقام يا مقامات صالح گواهي شده باشد .

� اظهـارنـامـه ورود يـا خـروج
عبارتست از هر نوع اظهارنامه‌اي كه توسط شخص مسئول حمل و نقل يا نماينده او بايد هنگام ورود يا خروج وسيله حمل و نقل به مقامات گمركي ارائه شود و حاوي مشخصات لازم در ارتباط با وسيله حمل و نقل ، مسير سفر ، بار ، كالاي توشه‌اي و ملزومات ، كاركنان و مسافرين مي‌باشد .

� اظـهـارنـامـه كـالا
عبارتست از هر نوع اظهارنامه‌اي كه بر روي برگي كه گمرك تعيين نموده تنظيم ميشود . در اين اظهارنامه اشخاص ذينفع روش گمركي را كه بايد در مورد كالا اجرا گردد ، ذكر ميكنند و مشخصاتي را كه از نظر گمرك براي اجراي آن روش لازم است قيد مي‌كنند .

� اظـهـارنـامـه مـبـداء
عبارتست از يك شرح مقتضي در رابطه با مبداء كالاهاي ساخته شده كه در موقع صدور آنها توسط سازنده ، توليدكننده ، تهيه‌كننده ، صادركننده يا هر شخص صلاحيت دار ديگري در فاكتور تجاري يا هر سند ديگري كه مربوط به كالاها باشد ذكر مي‌گردد .

� تـرانـزيـت گـمـركـي
عبارتست از روش گمركي كه بموجب آن كالاها تحت نظارت گمرك از يك دفتر گمركي به دفتر گمركي ديگر حمل مي‌شود .

� مـانـيـفـسـت
فهرست محمولات يك كشتي يا يك قطار يا يك كاروان از كاميونهايي را مي‌گويند كه بيشتر از يك بارنامه دارند . در فارسي مي‌توان آنرا فهرست كل كالا خواند كه حاوي ريز كليه بارنامه‌هاي مربوط به محموله است . اين فهرست كل ، زماني عرضه مي‌شود كه محموله تجارتي به گمرك مقصد ميرسد .

� بـارنـامـه

در اصطلاح بين‌المللي كشتيراني ، بارنامه را � بيل آولد ينگ � و در جاده و در هواپيما � سي . ام . آر � مي‌خوانند . بارنامه مدركي است براي حمل يك واحد و يا يك پارتي كالا كه بعنوان گيرنده در مقصد از طرف موسسه حمل و نقل در مبداء بارگيري كالا ، صادر مي‌شود . بارنامه حاوي مشخصات ظاهري كالا از قبيل تعداد بسته‌ها ، شماره و علامت آنها ، وزن با ظرف و گاهي نيز وزن خالص يا مقدار و نوع كالا طبق آنچه فرستنده اظهار كرده است . ميباشد . گيرنده بارنامه بر طبق مفاد آن ، كالا را از موسسه حمل و نقل دريافت ميدارد .

� اظـهـارنـامـه اجـمـالـي
فرم مخصوصي است حاكي از خلاصه مشخصات محموله يك كشتي ، يك هواپيما يا يك كاروان از كاميونها كه ضمن آن تعداد بسته ، وزن ، مبداء ، مقصد ، نام كشتي يا ديگر وسايل حمل ، تعداد اقلام محموله در آن ثبت شده و به ضميمه مانيفست به گمرك تسليم ميشود در اظهارنامه اجمالي بعد از ذكر مشخصات موسسه حامل و مشخصات وسيله نقليه و گيرنده ، نسبت به مشخصات كالا به نوشتن جمله � طبق مانيفست ضميمه در ...... صفحه ....... قلم � اكتفا مي‌شود .

� بـارنـويـسـي

مامورين مخصوص موقع تخليه كالا از وسائط نقليه به تدريج ريز آنرا مي‌نويسند تا بعدا" با بارنامه و مانيفست تطبيق داده شود .

� بـارانـداز
محل سرپوشيده‌اي است كه يك يا چند طرف آن ديوار نداشته باشد و كالاها به منظور محفوظ ماندن از برف و باران و تابش منظم آفتاب در آن جا گذاشته مي‌شود .

� كـالاي مـتـروكـه

كالاهايي است كه مدت توقف قانوني آنها در اماكن گمركي يا انبار اختصاصي پايان يافته و ترخيص نشده باشد ، كالاي متروكه خوانده مي‌شود .

� پـيـمـان نـامـه ارزي
فرمي است كه صادركننده ، هنگام صدور كالا از كشور جهت تعهد فروش ارز حاصل از صادرات به بانكهاي مجاز با اطلاع گمرك به بانك تسليم مي‌كند . براي خروج موقت نيز پيمان نامه موقت صادر مي‌شود كه در صورت عدم برگشت كالا در مدت مقرر ، آن را صادرات محسوب كرده و انجام تعهد را مورد پيگرد قرار مي‌دهند .

� كـابـوتـاژ
عبارت است از حمل كالا از يك بندر كشور به بندر ديگر و همچنين از يك گمرك به گمرك ديگر، كه از راه كشور همجوار صورت گيرد .
براي كابوتاژ ، تشريفات گمركي لازم است و دو نوع اظهارنامه دارد كه يكي هنگام خروج كالا از بندر يا مرز تنظيم مي‌شود و يكي هم هنگام ورود به گمرك مرز يا بندر .

� پـروفـورمـا
سياهه خريدي است كه فروشنده از مبداء به عنوان پيشنهاد فروش ، يا تعيين ارزش و شرايط فروش ، صادر مي‌كند . اين سياهه قبل از فروش كالا ، بايد به تائيد مركز تهيه و توزيع مربوطه برسد . پروفرما را پيش فاكتور نيز مي‌گويند .

� اعـلامـيـه ارز

سندي است بانكي كه مبلغ ارز انتقال يافته جهت خريد كالا و هم ارز ريالي آن و تاريخ گشايش اعتبار آن را نشان ميدهد .

� تـعـرفـه گـمـركـي

جدولي است كه كليه كالاها در آن طبقه بندي و در ستونهاي معين ، شماره فصل و رديف مربوطه نوع كالا و ماخذ حقوقي گمركي تعيين شده است .

� كـارنـه تـيـر

كارنه‌تير سند ترانزيتي بين‌المللي كالا از راه زميني است كه در مبداء صادر مي‌شود و به موجب آن كالا از كشورهاي بين راه تا مقصد بطور ترانزيت عبور مي‌كند و نيازي به انجام تشريفات ترانزيت در مرز ورودي و خروجي هر كشور نخواهد بود .

� كـارنـه آ . ت . آ ( A . T . A )

مدرك ورود موقت بين المللي است . اگر شخص و يا شركتي كالايي به صورت ورود موقت جهت شركت در نمايشگاهها يا تاسيس نمايشگاه ، وارد نمايد و يا نمونه‌هايي براي ارائه به مشتريان وارد كند ، به موجب اين مدرك نيازي به انجام تشريفات گمركي مربوط به ورود موقت نخواهد داشت

 
 

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

تماس با قسمت پشتیبانی وب سایت

شما می توانید جهت هرگونه سوال و سرچ نام تجاری با تلفن 09123717913 تماس وبه صورت رایگان مشاوره بگیرید.

دفتر مرکزی تهران . بلوار اشرفی اصفهانی- روبروی مسجد امام رضا (ع) ساختمان پزشکان 110 ط3 واحد 12  - تلفن:

44474914   +  44474915  +  09123717913

email: sabt300@gmail.com

تماس با ما